Vi bad Mathias Bergh berätta hur en vecka i en toppmodells liv kan se ut:

 

Här kommer hans berättelse

 

Hej,

 

Mathias Bergh heter jag och är 24 år gammal. Är uppvuxen på Lidingö men bor numera på Gärdet med min flickvän.

Jag hade tänkt berätta lite hur min senaste månad har sett ut.

Det började med att jag fick ett samtal från min agentur i NYC där de berättade att jag fått Giorgio Armanis höst-kampanj för ungefär 4 veckor sen. Detta jobb skulle plåtas i 4 dagar av Steven Meisel. Jag har jobbat med honom ett flertal gånger tidigare så det var både ärofyllt och roligt att få möjligheten igen. Vanligtvis brukar man få åka runt i världen själv men just denna gång hade jag turen att få ta med min flickvän som inte tvekade länge på att följa med. Väl i NYC blev vi hämtade på flygplatsen och senare körda till hotellet där vi skulle tillbringa de 4 kommande dagarna. Efterföljande dag stod larmet på 05:30, tack vare jetlag så behövdes det knappt ställas något larm men det sved ändock att lämna hotellrummet när man såg sin flickvän ligga och sova vidare. Jobbet utfördes i ett gammalt vapen-museum och som vanligt när man jobbar med Steven Meisel så var allt uppstyrt in i minsta detalj. Lite ljus-ändringar och 5 knäpp på kameran så har han bilden han är ute efter. Så ska det gå till;) Dagarna passerade fort och direkt efter Armani jobbet var det dags för nästa, denna gång i vackra Hamptons, ungefär 3h från Manhattan. P&C ( Peek & Cloppenberg ) heter märket och det är tyskt. Vi plåtade i ett stort hus vid stranden samt ute på en båt. Tyskar brukar oftast vara lätta och jobba med och så var det även denna gång. Det gjorde det möjligt för mig och min flickvän att cykla runt i staden och äta på trevliga restauranger. Sista jobb-dagen i Hamptons drog det ut lite på tiden, och det var inte bra p g a att jag var tvungen att göra en fitting för Bottega Venetas kampanj samma dag. Agenturer slet sig i håret för att få tiden att räcka, jag försökte lista ut när jag skulle få komma loss och allt var väldigt huller om buller. Det slutade hursomhelst med att jag & min flickvän fick flyga helikopter från Hamptons in till Manhattan. 1 timme var flygtiden och jag kom precis i tid till Bottega Venetas fitting ( klädprovning ). En lösning som gav mig ett minne för livet!

 

Bottegas kampanj pågick i 2 dagar och sedan var det äntligen dags att åka hem till Stockholm. Trodde jag..... Väl på NEWARK (flygplatsen i NYC) fick jag ett samtal från min agentur i Paris som berättade att jag blivit bokad för Seviglias kampanj som skulle plåtas av Mert & Marcus ( några av världens mest anlitade modefotografer ) i Los Angeles, och med tanke på att jag checkat in mitt bagage och stod och väntade på att kliva på flygplanet till Stockholm fanns det inte så mycket mer att göra än att flyga hem till Sverige, tillbringa 10 h hemma, och sen åka ut till Arlanda igen för att hoppa på en 16 timmars flight till Los Angeles... Där tillbringade jag 3 dagar och jag tror inte det är så många som flugit till LA med bara handbagage. Turligt nog har jag många vänner som bor i LA som gjorde att jag fick lite energi. Efter LA fick jag flyga hem till Sverige, ta en dusch och sen åka ut till Arlanda med slutdestination Zurich för att att jobba med ett märke som heter Globus i 4 dagar..

 

Efter denna period fick jag en välbehövlig paus i 1 vecka innan det var dags för nästa jobb där jag befinner mig nu. Modeveckan i Milano nämligen. Har precis träffat Tom Ford, som jag jobbade med en hel vecka under förra modeveckan och nu sitter jag på hotellrummet och väntar på att min amerikanska agentur ska ringa och berätta om jag fått det igen eller inte.

 

Oavsett resultat ska det bli kul att träffa alla kompisar här igen..

 

MVH

Mathias Bergh

 

Ps. Mathias blev bokad av Tom Ford hela veckan!

 

 


Kommentarer
Postat av: anonym

fast var det inte http://models.com/models/Janice-Fronimakis i armani? hmmm...

2011-06-21 @ 17:24:34
Postat av: naomi

finns det något man kan göra om man är för kort? som i 10 cm för kort? Är väldigt erfaren med klackar och har ett speciellt ansikte. Vill veta om det är någon mening att skicka in bilder, tack.

2011-06-22 @ 01:23:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0